Friday, August 22, 2008

Bad Alchemy #59/08 : MARTIN BLADH


Rigo Dittmann
MARTIN BLADH

- - - - -
BA: If You had to go back in time for a ‘Self-portrait of M. B. as a young monkey’ (to steal from another M. B., Michel Butor), when and how did it dawn on You that You are… different, maudit, an - artist?

MB: When I passed on from being a mere listener and observer to being creative. At a certain point (probably by the beginning of the millennium) I decided that I didn’t want to dedicate my life to someone else’s work. Certainly, after IRM had recorded Oedipus Dethroned [2000], I thought that I had something going that I wanted to dig deeper into and would take years to exhaust. A couple of years later when I first saw my own vision materialised in the flesh, I got quite exited cause this was an image I’ve been thinking of for years. The action work Sensation is Everything was of great importance to me (although I don’t fashion it as one of my better pieces today).

Mit Bo I. Cavefors (*1935) begegnet einem jemand, der vom Enfant terrible bis zum ‚unwürdigen Greis’ eine gradlinige Biographie des Verfemten vorgelebt hat. Ob als Verleger, Autobiograph oder Essayist, mit Cavefors hat das Heterogene eine erste Adresse in Lund. In den 60er-80er Jahren hatte er unermüdlich anarchische, anrüchige, pataphysische, psychoanalytische und revolutionäre Literatur publiziert (Burroughs, Dali, Jünger, Lautréamont, Mao, Nietzsche, Pasolini, Pound, A. & P. Weiss…), bis der Skandal um RAFTexte zum Bankrott und Schweizer Exil des Verlags führte. Seit den 90ern sorgt er für Skandal mit seiner Textreihe Svarta Fanor, ein Name, in dem neben der Drapeau Noir der Anarchie auch Strindbergs Schwarze Fahnen mitschwingen, und mit dem Teater Dekadens, das Nitschs Mysterientheater abwandelt zu Exerzitien des Verfemten. Ich sage bewusst 'Exerzitien’, denn Ignatius von Loyola ist mit seinem ‚Agere Contra’ ein unwahrscheinlicher, aber wesentlicher Stichwortgeber für Cavefors ‚politische Theologie’. Cavefors‘ ‚unmöglicher’ Horizont, für den man sich hierzulande eine Fusion aus März Verlag und Matthes & Seitz vorstellen müsste, verbindet Ideen der Konservativen Revolution und des Heroischen Nihilismus mit der Spiritualität der Kartäuser und erotischer Verausgabung. Ernst Jüngers‚ Anarch’ (aus Der Waldgang) ist der Heros einer Souveränität, die Carl Schmitts diktatorische Definition ‚Souverän ist, wer über den Ausnahmezustand entscheidet’ (d. h. wer den Notstand ausrufen und mit Polizei und Militär jeden Widerstand platt machen kann) mit Bataille’schen Vorzeichen anarchisch umkehrt: Souverän ist, wer gegen die Normierungsgewalten um jeden Preis seinen persönlichen Ausnahmezustand lebt.

BA: The emphasis on excess and enjoyment at any cost, what You call ‘sexual absolutism’, and the motto: Agere contra (to act against) seem to contradict the ‘desinvoltura’ of Ernst Jünger’s ‘Anark’, another heroic model of Yours, whose attitude is to resist power by ignoring it?

MB: My work is full of contradictions. But I cannot really see the contradiction between the Jüngerian Anark and the supreme libertine. Although I respect Jünger’s work I can’t really say he’s been that influential on my part, the manifesto was written in collaboration with Bo Cavefors. I myself have nurtured a project which I used to call The New Theatre of Cruelty and Bo got his own project called Theatre Decadence. Bo is a huge admirer of Jünger and he was one of the first to introduce his work to the Swedish audience in the sixties. The main reason for quoting him was to illustrate how we don’t care about the political movements of today, and thus through our theatre feel ourselves liberated from them. As stated our agere contra is a very personal one and has nothing to do with a collective utopian following, it has to do with being aware of the world, but ignoring it and thereby act against it; to live inside a society but at the same time be able to live outside of it. I don’t see this as a heroic act but a necessary one. Communication is what it is, and foremost directly related to our own carnal desire, exhibitionism and narcissism, masochism and sadism.
&c. HERE!
- - - - -

Bad Alchemy Magazine
#59/08

Hmmm Dämon - Bidner & Martinek, Meese & Feuerstein (Dämonologische und ludologische Überlegungen); Martin Bladhs Theater der Grausamkeit; Joyful Noise - Taktlos 2008 (von GZ); 25 Jahre 'Musique Action' (von Bernd Weber); Party Intellectuals - Ceramic Dog live; A Potent Brew - Sean Noonan's Brewed By Noon; If You Like Armaggedon - Evangelista (von M. Beck); Veins to the Sky - Alexander Tucker; The Spectres of lost Possibilities - Hauntologische Splitter; Konfrontationen Nickelsdorf 2008 (von R. Gmöhling); Das Pop-Analphabet von Allroh bis Z'ev [nur für Abonnenten: Artwork von MARTIN BLADH]

Bad Alchemy erscheint ca. 2–3 mal jährlich.

Herausgeber: Rigo Dittmann


No comments: